Skånska vägskydd: Gyllebo (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson, Thursday, February 17, 2011, 23:40 (4814 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid Gyllebosjö på sträckan Brösarp - Ystad fanns fram till 1957 fällbommar som sköttes av lokal vägvakt. Gyllebo station låg nästan två kilometer söder om Gyllebosjö, och detta var för långt avstånd för att stationspersonalen skulle kunna manövrera Gyllebosjös bommar på mekanisk väg. Däremot bevakade de en egen plankorsning med fällbommar:

[image]

Dessa bilder togs enligt uppgift i november 1957. Det finns en imponerande mängd blanktrådslinjer för telekommunikation omkring korsningen.

[image]

Det är väl en betelevator som står vid sidospåret?

Signaleringen mot banan skedde med fristående vridlykta kombinerad med bomsignalskärm.

Stationen blev, om jag tolkar Järnvägsdata rätt, håll- och lastplats 1961 och bytte 1978 namn till Östra Vemmerlöv

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Några bilder från den aktuella plankorsningen, som numera kallas Möllegatan, finns på den här länken: http://www.skanskajarnvagar.se/bilder/bana/babilder_2004/babilder2004del6.html från när plankorsningen lades om sommaren 2004 och växeln in till mötesspåret togs bort för att slippa ha 2 spår genom vägen.


Hela tråden: