Nästa Pilebodavägen? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Sunday, February 20, 2011, 09:31 (4812 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gärsnäs hade som grenstation ursprungligen envingade semaforer. Dessa
utbyttes mot treskens huvudljussignaler 1957. Men först 1975 utrustades stationen för obevakad körning (Bomautomatik etc). Bangården tycks härvid ha krympts till bara två spår utöver kristianstadsspåret. Personalstyrkan minskades till en man och G. var nu bevakad bara några timmar på förmiddagen M-F (I samband med östgående lokomotorturen Tomelilla-Simrishamn). G. avbemannades vid tdtskiftet 1980-06-16. Centrallåset ändrades därvid så att
växling kunde ske utan tkl. Vagnslast (För vem?) fanns kvar till 1987-01-01.

Enligt en notis i Ånghwisslan 1993 var "andra spåret" rivet och bangården bestod bara av växeln mot Kristianstad.


Hela tråden: