Ändra rubriken i ett tråd (Forumet)

av Väster/SYD, Wednesday, February 23, 2011, 16:14 (4808 dagar sedan) @ Kaitsu

Frågan är varför man ska låta alla trådar segla iväg totalt. Det händer att någon ställer en fråga på något forum, och frågan egentligen aldrig besvaras. Istället flikar någon in något "ovidkommande" (för just den frågan), men förmodligen intressant i andra perspektiv. I dessa fall känns det irriterande att rubriken ändras just för att tråden har ändrats till något den inte alls handlade om. I de fallen tycker jag det är bättre att man skapar en ny tråd. Det är ju inget problem att faktiskt i den nya tråden hänvisa till den gamla om det är nödvändig.

Kan man försöka hålla trådarna hyffsat rena, så är det många som inte behöver ställa samma frågor flera gånger, det blir enklare att söka svar och framför allt så vet man vad som diskuteras för tillfället.

Sen är det naturligtvis alltid trevligt med diskussioner och alla nya fakta som dyker upp, men jag håller nog med huvudinlägget. Följ (den röda) tråden och plocka fram ett annat nystan när ämnet ändrar sig. För vitsen med trådar är väl att man ska kunna följa och diskutera just det ämnet?

Resonemanget har sina poänger, men jag tycker att det stämmer dåligt med hur vi människor vanligen beter oss. Antag att ett antal människor står och diskuterar något på ett torg, och att diskussionen kommer in på ett sidospår. Inte går man då och ställer sig på ett annat ställe på torget och proklamerar högt att "[i]Detta intressanta sidospår skall från och med nu diskuteras endast i detta hörn! Övriga vänligen fortsätt med det som egentligen var ämnet[/i]" utan diskussionen brukar som regel fortsätta där man står, och de deltagare som eventuellt tycker att "det här vill jag inte höra på" är i praktiken de som får gå därifrån.

Undantaget är möjligen föreningsmöten, där någon plötsligt kan ingripa och säga "[i]Hallå där! Den där frågan hör hemma under § 8![/i]" och visst kan man ana att en del av det här forumets deltagare gärna skulle vilja ha det så. Men sett till forumets uppbyggnad (betyder inte forum "torg" förresten?) så tycker jag att "torg-modellen" är en bättre beskrivning av hur diskussionerna vanligtvis förs. Precis som den som plötsligt flyttar sig till ett annat hörn av torget förmodligen tappar sina lyssnare, så riskerar den som drar sig ur en tråd för att starta en ny diskussion att tappa sina läsare.


Hela tråden: