Nedläggning av Roslagsbanan beslutad! (Bana)

av Bobo L, Friday, June 06, 2008, 12:13 (5775 dagar sedan)

Jag har just ägnat en het nationaldagsförmiddag åt att läsa igenom en uppsats från Stockholms Universitet. Det är två studenter på Förvaltningslinjen som 1991 skrivit en gemensam uppsats (ca 60 sidor) med rubriken:

"BESLUT MED FÖRHINDER, Från nedläggning till utbyggnad av Roslagsbanan".

Uppsatsen, som behandlar det som idag är SL:s "RB", är mycket lättläst och mycket läsvärd för den som vill få en bild av Roslagsbanans trafikutveckling från förra sekelskiftet och framåt och inte minst de politiska akrobatkonsterna genom de senste årtiondena. REKOMMENDERAS STARKT!!

(Den första halvan av texten är beskrivande, den andra halvan är en vetenskaplig betraktelsen i ljuset av beslutsprocessteorier och teorier om makt och påverkan. Intressant det också!)

Författarna redovisar landstingets ageranden och de berörda kommunernas olika ställningstaganden. Historiken omfattar även en av landets första folkomröstningar (ATP och högertrafiken var väl före?) och tolkningar och obstruktion mot utfallete av denna. Presentationen känns mycket trovärdig för oss "som var med" kring RB under 1970- och 1980-talen, och bygger på intervjuer med olika personer som hade insyn och/eller inflytande i de olika skeendena.

I korthet kan sammanfattas med att (s), framför allt (s) i landstinget, konsekvent föredragit tunnelbana medan (vpk / v) och (c) starkt stött järnvägen. (m) i Täby vinglade inledningsvis men vände steg för steg till ett stöd för RB. Täby vägrade sedan 1982 stadsplanera för tunnelbana, och detta bidrog starkt till att omöjliggöra landstingets planer på tunnelbaneförlängning och därmed nedläggning av RB. Danderydsmoderaterna röstade å sin sida till RB:s förmån redan i mitten av 1970-talet. (fp) har varit kluvet.

Det är intressant att läs om hur stor påverkan enskilda medborgare och enskilda politiker hade på förloppet och på den politiska agendan, och att en stark opinion lyckades vända politiska beslut. Intressant är även att det varit landstinget och dess trafikkontor som, liksom Stockholms stad, drivit frågan om tunnelbana i nordost och Roslagsbanans snara nedläggning. SL har hela tiden intagit en avvaktande hållning. Man har inte sett något behov av en omedelbar avveckling av RB även om en tunnelbana skulle kommit tillstånd, och föreslagit kompromisser där RB och en utbyggd tunnelbana kunnat samexistera, exempelvis tills investeringsbehovet i RB blivit så stort att ett särskilt beslut skulle behövt fattas om medel till detta.

Även landstinget och dess trafikkontor har dock genom åren kraftigt färgats av enskilda politiker och tjänstemän, snarare än av bred politisk förankring. Fortfarande för något år sedan fanns en av dessa tjänstemän kvar, vilken jag träffat i ett antal möten i olika ärenden. Det påfallande hur starkt denne man kunnat driva ståndpunkter och hur alla varit undfallande och duckat utan att våga eller kunna ifrågasätta dessa ståndpunkter.

Dock...

Landstingets starka strävan efter tunnelbana skall även ses i ljuset av sin tids framtidstro. På 1950- och 1960-talet trodde man att hela sträckan ända ut till Margretelund (bortom Åkersberga) skulle komma att bebyggas med höghus hela vägen. Galoppfältet, Arningegärdena, Rydboskogarna, Täljö och Åkers Runö skulle se ut som Hallonbergen, Rinkeby, Flemingsberg, Söderhöjden och Blåkulla. Likadant på Järvafältet, hela Ekerö, Älta, Tyresö, Upplands Bro etc. Jag har själv hållit planeringskartor från den tiden i min hand..!

Stockholmsområdet beräknades att år 2000 ha 3-4 miljoner invånare. Någon summerade ihop landets alla kommuners befolkningsprognoser och fann att om alla prognoserna skulle slå in skulle Sverige vid samma tid ha ca 50-60 miljoner invånare. Gissa varför vi idag river hela bostadsområden i utflyttningsorter...

Detta är bakgrunden varför landstinget ville säkerställa en kapacitetssstark spårburen kollektivtrafik i nordost.


Denna uppsats handlar om Roslagsbanan, men samma skeenden och analyser kan säkert anläggas kring andra järnvägsdebatter, nedläggningar etc. Det är lärorikt att läsa igenom denna uppsats!


Denna läsvärda uppsats kan beställas från:

Stockholms Universitet
Statsvetenskapliga institutionen
106 91 Stockholm

Ange i brevet uppsatsens namn (se ovan) samt författarnas namn, Jan Better och Peter Hansson.

/Bobo L *belåten efter en stunds god läsning* :-)


Hela tråden: