Skånska vägskydd: Blästorp norra/norr (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Thursday, February 24, 2011, 09:46 (4782 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Frågan är om någon manuell signalering till tågen alls förekom vid Blästorpskorsningen. Det skulle veterligen ha inneburit ett undantag från Säo och därmed stått i linjeboken. Så förekom vid tre grindbevakade korsningar Lärbro-Burgsvik: Nattsignal ofärgat sken från handsignallykta, dagtid ingen signal.

För Åstarpsjö (med mitt 'bomfällningsäventyr') stod rätt och slätt "signal mot banan saknas" i linjeboken.

Samma text fanns också för sex plankorsningar Falköping-Landeryd. Denna bana var ett nummer större än f d GJ och FJ: Snabbvagnståg med sth 95 km/h gick och hastigheten var inte nedsatt före korsningarna. Grindarna bara skulle vara stängda när tåget kom. V-signaler sattes dock upp ca 1955, redan före vägskyddens automatisering.

Vägvakterna var kollektivavtalsanställda på timlön, jfr platsvakterna i tråden om 'hlp'. De två grupperna hade t o m gemensamt avtal, Väg- och platsvaktsavtalet (Förkortat 'vakta'). Jag vill minnas att vägvakterna fick full timlön enbart för de 15+5 minuternas tjänst för varje tåg, annars ett slags (lägre) väntetidsersättning. Rätta mig gärna om jag minns fel! Den låga lönen gav alltmer rekryteringssvårigheter, behandlat förut i detta forum.

'Vakta' upphävdes 1972, då dess grupper fick statstjänstemannaanställning. Men i dess nyare form, med uppsägbarhet vid arbetsbrist.


Hela tråden: