Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B) (Fordon: allmänt)

av S Svensson, Friday, June 06, 2008, 19:12 (5797 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har enbart extraknäckt på SJ. Men skall försöka svara litet.
Växlingsinstruktion är en form av författning. Dvs man använder denna med att ta fram bestämmelser.
Sedan vet jag inte vad Anders menar. Instruktionen för BnY1 och BnY2 finns säkerligen på annat håll också. Ett cirkulär kom ut som senare inarbetades i vxlinstr.Sedan antar jag att det var den lokala arbetsledningen som skulle instruera folk och öva.Det borde ha varit någon form av utbildning i handhavandet.
Vad som gäller i dag bör vara Arbetsmiljölagen och därefter en instruktion.Jag vet inte heller hur det övas idag. För övergångskoppel användes även idag. Alla fordon som har någon form av scharfenbergskoppel, till dessa finns det övergångskoppel.
SJ i Göteborg tröttnade på X6 259-261 och dess otaliga haverier. Därför togs de gamla kopplen bort och en helt vanlig dragkrok monterades dit istället. Det var bara för loket att hämta hem X6:an om denna var trött. Någon multipelkörning förekom inte av X6 på linjen Göteborg-Alingsås. Är litet osäker om det förekom i Stockholmsområdet heller.


Hela tråden: