Ny teknik även för gamla fordon? (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson u p a, Saturday, June 07, 2008, 11:11 (5801 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

En kommentar om folien, sådan folie är monterad på ett antal fordon i västsverige och ser jättebra ut när det är nymonterat, efter några tvättar i vagntvättar och klottersaneringar så lossnar folien tyvärr i kanterna med efterföljande resultat. Folien har ochså en tendens att bli "grå" efter en tid och ser då ut att vara en smutsig ruta. Att montera denna folie på ett trevaganrs reginatåg på samtliga rutor exclusive frontrutor tar ca. 50-60 mantimmar. En annan fördel som inte nämnts är att jag upplevt det som nååågot svårare för t.ex. makadamsprut att krossa rutor.


OK, tack, bra synpunkter.

Är det Carclean eller annat sådant tvättmedel med oxalsyra som ger den gråa folien? Nu var ju vitsen att man kunde byta tvättmedel till mildare doningar samtidigt som det finns en "antiklotteryta" belagd ovanpå folien. Detta är alltså en ny produkt som inte funnits på svenska marknaden tidigare.

Kantsläpp är ju säkert samma problem, själva bärfilmen är väl densamma, 3M.

Tillämpningen vid veteranfordon kanske minskar problemet med kantsläpp? Det sker ju inte lika mycket maskintvätt föreställer jag mig.

För bästa resultat så bör underlaget för folien inte vara högglansigt. Om så är rekommenderas en våtslipning för att rugga ytan. (gäller ej glas såklart)
Kanske släpp-problemet har koppling till detta?


Har man en "ful" vagn, kanske en 60-talare som behöver en strykning, och man vill satsa på antiklotter så kan man ju köpa en SJ-brun tejp med all vagnsmärkning klar från början... :-)

(Tejpade veteranfordon? Jag mådde själv lite illa först när tanken dök upp, men vadå? Vagnen är inte förstörd, vagnen är kanske heller inte så fruktansvärt intressant att det egentligen spelar någon roll. Jag ser ingen katastrof i några tejpade B1:or och A2:or. Det optiska intrycket räcker gott just nu.)


Hela tråden: