Ny teknik även för gamla fordon? (Fordon: allmänt)

av Fredrik Bergman, Saturday, June 07, 2008, 12:24 (5774 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

En kommentar om folien, sådan folie är monterad på ett antal fordon i västsverige och ser jättebra ut när det är nymonterat, efter några tvättar i vagntvättar och klottersaneringar så lossnar folien tyvärr i kanterna med efterföljande resultat. Folien har ochså en tendens att bli "grå" efter en tid och ser då ut att vara en smutsig ruta. Att montera denna folie på ett trevaganrs reginatåg på samtliga rutor exclusive frontrutor tar ca. 50-60 mantimmar. En annan fördel som inte nämnts är att jag upplevt det som nååågot svårare för t.ex. makadamsprut att krossa rutor.

OK, tack, bra synpunkter.

Är det Carclean eller annat sådant tvättmedel med oxalsyra som ger den gråa folien? Nu var ju vitsen att man kunde byta tvättmedel till mildare doningar samtidigt som det finns en "antiklotteryta" belagd ovanpå folien. Detta är alltså en ny produkt som inte funnits på svenska marknaden tidigare.

Kantsläpp är ju säkert samma problem, själva bärfilmen är väl densamma, 3M.

Tillämpningen vid veteranfordon kanske minskar problemet med kantsläpp? Det sker ju inte lika mycket maskintvätt föreställer jag mig.

För bästa resultat så bör underlaget för folien inte vara högglansigt. Om så är rekommenderas en våtslipning för att rugga ytan. (gäller ej glas såklart)
Kanske släpp-problemet har koppling till detta?


Har man en "ful" vagn, kanske en 60-talare som behöver en strykning, och man vill satsa på antiklotter så kan man ju köpa en SJ-brun tejp med all vagnsmärkning klar från början... :-)

(Tejpade veteranfordon? Jag mådde själv lite illa först när tanken dök upp, men vadå? Vagnen är inte förstörd, vagnen är kanske heller inte så fruktansvärt intressant att det egentligen spelar någon roll. Jag ser ingen katastrof i några tejpade B1:or och A2:or. Det optiska intrycket räcker gott just nu.)

Det är vagntvätten i Göteborg som tvättar de tåg jag tänker på och de använder såvitt jag vet fortfarande oxalsyra! Jag håller dock inte med om att man borde byta till mildare tvättmedel för jag tycker inte att tvätten i Göteborg t.ex. gör ett gott nog arbete, det blir inte rent nog efter tvätt! Vet inte om man kunde öka dosering av oxalsyran för att få ett bättre resultat. Annars vet jag att det används andra tvättmedel hos andra tågtvättar runtom i sverige som blir betydligt bättre. Om man tejpar en målad vagn typ 80-talare eller så så får man räkna med att en hel del färg följer med när man river bort tejpen. Jag förordar att men klarlackar vagnar efter man målat dom, även över dekalerna så försvinner inte dom heller. Jämför en Green Cargo/SJ Rc jämfört med de Rc6 som används i övre norrlandstågen. En målare vid CV i Örebro fick sig en tankeställare när han jämförde sitt egna arbete med ett annat företags arbete när han stod imellan Rc6 1325 och annan Rc för ett tag sen där. Han konstaterade att -Det är tur att vi inte gör så bra jobb för då skulle man nog inte ha nått jobb!!!


Hela tråden: