Svårt att se gnistor... (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Monday, June 09, 2008, 16:25 (5799 dagar sedan) @ Daniel Åhlén- GHJ/ Gotlandståget

Föreningen Gotlandståget har monterat en gnistsläckare i sotskåpet på SlRJ 3 Dalhem. Vad jag kunde se som stins igår kom inga synliga glödande sotflagor, utan enbart kolrök.

Det är ganska svårt att en solig dag se glödande sotflagor eller gnistor från ett ånglok. Ofta så ser man inte någonting för än det börjar pyra eller ryker vid sidan av exempelvis banvallen. Allt går ofta väldigt fort då fartvinden från ångtåget hjälper och snabbar på brandförloppet inledningsvis.

När man kör ånglok kväll eller natt blir man lite lätt förskräckt som lokpersonal när man tydligt ser vilket gnistregn som kommer ur skorstenen vid en lättare eller normal start.

En kväll med nattfrost i oktober 2006 skulle vi köra ned ångloket SJ B 1038 till Göteborg. Vi skulle koppla med Vänerexpressen (godståg). Loket gick som koppellok bakom elektroloket Ma 827 och med 1165 ton i kroken. Efter överenskommelse med lokföraren på dragloket så skulle SJ B 1038 ensamt dra tåget den först milen mot Vårgårda. Strax efter mellanblocken Herrjunga börjar stigningen mot Hallebo.
Med drygt 35-40 % i fyllning och full regulator drog vi i väg med kraftiga ångstötar. Nu fick vi se ett gnistregn som var imponerande i natten. För varje kolskyffel som kastades in i fyrboxen kom ett fyrverkeri av gnistor ut ur skorstenen. Dessa steg glödande mot den stjärnhimmlen och slocknade på väg ner mot marken i den kalla kvällen. Denna ljud och ljusupplevelse var klart häftig!

Man kunde snart förstå att gnistorna från skorstenen var många men relativt ofarliga denna kväll. De skulle ju passera tuberna, sedan få en omgång av gnistburen, för att till sist gå igenom gnisthatten och få en rejäl avkylning ute i det fria....

Betydligt farligare är det om ett ånglok har en dålig asklåda eller det finns möjlighet att glödande kol att falla ut på banvallen. Ofta ramlar då hela och glödande bitar ner, och går det riktigt illa studsar de mot hjulets ekrar och far rätt ut i naturen...

Men visst kan en gnista från skorstenen kan starta en brand inget snack om saken. Speciellt vid den nu rådande väderleken. Som sagt, de finns där även om man dagtid inte ser gnistorna från skorsenen.

Mvh Per-Åke Lampemo


Hela tråden: