NBVJ och dess fordon (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Wednesday, January 16, 2008, 09:35 (5942 dagar sedan) @ Peter Stålblad

En intressant fråga i sammanhanget är ju vad som kommer att hända med föreningens ånglok (mm) framöver. Detta med tanke på den Bevarandeplan som redovisades i senaste "Förstlingen" och som inte -såvitt jag såg i varje fall- omfattade nyrenoverade SWB 16, det andra "gamla" SWB-loket 40 och KNJ "Bjurfors". Plus loken som står i Katrineholm (?) Beträffande det förstnämnda så är ju de båda tankloken synnerligen såväl historiskt korrekta som lämpliga för en bana som NBVJ´s. Nu är det väl förvisso inte så -varken hos NBVJ eller hos andra som upprättat dylika planer- att fordon som inte finns upptagna i bevarandeplanerna automatiskt ställs av och avyttras, men ändå...

Nye ordförande berättar i intervjun att han tänker ta tag i frågan om föreningens fordonsbestånd; dess omfattning och förutsättningar att renovera och tas i trafik. Nog så riktigt (och då inte bara för NBVJ!), men man kan ju hoppas att de inte "faller för frestelsen" att satsa på det man vid en första tanke uppfattar som "lätta (= lättrenoverade och d:o underhållna) och moderna ånglok". Verkligheten har ju visat att även dessa snabbt också fordrar underhåll. Mycket sådant. Å andra sidan vet säkert många som läser detta vad jag tycker om massor med B- och E2-lok som rullar i våra museiföreningar, så jag kanske inte är helt objektiv i frågan... ;-)

/ L G


Hela tråden: