Ansvarsfull trafik - juridiska skyldigheter och mandat (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Tuesday, June 10, 2008, 21:24 (5796 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Titta i lagen om skydd mot olyckor, där finns alla regler för räddningstjänstens arbete.

[link=http://www.notisum.se/Rnp/SLS/lag/20030778.htm]Länk till lagen om skydd mot olyckor[/link]


Hittade inget som säger att räddningstjänsten får stoppa ett ångtåg innan det har tänt. Men jag har inte läst alla raderna noga ;o))
När NJM körde runt med A6 1793 var frågan ofta högaktuell, svaret från brandkårerna var då att det inte kunde förbjuda ånglokskörning då ångloket räknas som fast eldstad (motsv. byggnad - följd fråga, jamen sotning då?)
Men att de gladdes när vi lyssnade på dem och ställde in körningar i torrtider.
Likaså harinte TL något mandat att förbjuda innan det hänt men de kan ju ha sina föraningar om vad som kan hända å en bra dialog skadar ju aldrig...
Men har det hänt så har båda rätten att stoppa framförandet.

Med ett välskött ånglok, hel asklåda, hel gnisttunna å gnist hatt, fräscht kol och med försiktig körning och eldning så ska det inte behöva hända men 100% garanti kanman ju aldrig ge med ånglok...

Räddningstjänsten (pua kommunen eller länststyrelsen) har rätt att stoppa verksamhet som kan orsaka olyckor med allvarliga skador som följd (5 kap. 2§). Men, verksamhetsutövaren har också en skyldighet att vidta nödvändiga åtgärder för att begränsa möjliga skador som en följd av verksamheten när det råder fara för en olycka som kan orsaka allvarliga skador (2 kap. 4§).

Med andra ord, musiebanor och föreningar har en skyldighet att begränsa möjliga skador, vilket kan innebära att man måste ställa in ångtrafik eller använda dieseldrift i situationer där det råder stor brandfara. Och räddningstjänsten kan förbjuda ångtrafik i situationer då det föreligger stor brandfara.


Hela tråden: