Ansvarsfull trafik - juridiska skyldigheter och mandat (Järnväg allmänt)

av Erik Samuelsson, Tuesday, June 10, 2008, 21:46 (5792 dagar sedan) @ Richard Loe

Fast å andra sidan måste väl kommunen eller räddningstjänsten då kunna visa att just ånglok i det aktuella fallet verkligen är en risk för allvarlig skada. Och vad är allvarlig skada i det aktuella fallet?
Vill man hårddra det hela så kan man hävda att rätt hanterat (och rätt skött underhåll) är det inte risk för allvarlig skada och jag tror inte att man vill gå in och riskera dyra skadestånd och liknande för att man på felaktiga grunder kräver att en viss verksamhet ska upphöra. Finns det rättsfall?

Jag vill snarare vända på det hela och säga att det ligger i museibanornas intresse att hålla branschen ren och agera efter sunt förnuft. Samtidigt så är det viktigt att ansvaret läggs på den som faktiskt har kompetensen - dvs museibanan och inte någon förståsigpåare som inte kan tekniken. Sköter man detta på ett korrekt sätt så är det inga problem.

ES


Hela tråden: