NBVJ och dess fordon (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Peter Stålblad @, Wednesday, January 16, 2008, 14:17 (5938 dagar sedan) @ Granis

Jag som medlem i NBvJ och en ångloksfantast anser att föreningen ska hålla
hårt i dom ångloken man har
MEN det finns åtminstone två lok som jag anser är felplacerade i dagsläget
det är swb a99 som ju är en alldeles för stor och tung maskin för banan
samt swb 40 som inte innom en rimlig framtid kommer att kunna köra
för egen maskin , och kommer det igång så är det för "unikt" för att köras i daglig trafik
jag anser att NBvJ är ett "levande" museum och ett alldeles unikt sådant
och dom loken man sparar ska vara rustade för att kunna användas i trafiken
naturligtvis går det inte att ha alla ångloken igång samtidigt
men man bör kunna spara sådana som passar för banan
Min personliga åsikt är att deponera swb a99 till någon annan förening som har nytta av det loket eller byt deponeringar med varandra
om det nu finns en förening som har ett "mindre" lok man kan byta med
swb 40 tycker jag passar bättre på Sv.järnvägsmuseum än i nora
att man använder sig av E/E2:or i trafiken det kvittar för mig
passar loket in i trafiken använd det då och varför inte skaffa ett till (E/E2)
istället för swb 40:an som bara tar upp plats
mina åsikter om swb maskinerna kommer säkert att uppröra en del men man ska se till lokens och banans bästa tycker jag
lok som bara står dör sakta men säkert istället för att få den omvårdnad de behöver och kan få någon annanstans
ett önsketänkande är ju att alla loken vore driftsdugliga och att man då
hade ett roterande schema för dom , tex år ett körde man med lok 1 , 2 och 3 stod i reserv
år två körde man med lok 3 , 4 och 5 i reserv osv
då skulle man ha "tid" på sig för renoveringar och underhåll plus att man fick
en variation i trafiken som "lockar" besökare men som sagt ett önsketänkande
som initialt skulle kräva en "massa" aktiva som inte finns

sedan finns ju en hel del vagnar och hopplösa renoveringsobjekt som man kan tycka borde sorteras bort
och att själva stationsområdet borde "städas" från alla vagnar som "bara" står
ställ hellre ut ett av loken som visningslok/foto objekt ihop med en av dom "fina" vagnarna
eller varför inte en "stut" med några "fina" godsvagnar bakom
det skulle vara ett foto/visningsobjekt som heter duga
det skulle nattetid kunna stå på spåret i godsmagasinet som skydd för vandaler och dras fram dagtid

själv är jag tyvärr inte aktiv i föreningen mycket beroende på min livssituation idag
men jag räknar med att inom ca tio år bli aktiv i föreningen
mvh
Peter Stålblad
(som semestertid bor i Nora)


Hela tråden: