Hedvigsdal stn (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Sunday, March 13, 2011, 11:28 (4765 dagar sedan) @ Patrik E

Genomgående lokalgodståg gick Kristianstad-Ystad till tdtskiftet 1962-05-27,
med möte och inbördes personalbyte i Brösarp. Sedan 'styckades' körningen,
troligen hade Svelast redan övertagit styckegodstransporterna.

E-loken hade 1960 utbytts mot dubbla Z43.

Från 1962 gick 'norra' lokalgodståget vardagar Kristianstad-S:t Olof. Därefter flyttades vändpunkten stegvis upp till Vittskövle (sågverket) i takt med godstrafikstängningen av stationerna. Någon gång under perioden insattes Z65.

'Södra' lgt gick 1962-1964 tisdag och fredag Ystad-Gärsnäs o å. Sedan inlades betjäningen av Hammenhög-Löderup på Tomelillas lokomotortur till Simrishamn och förblev så tiden ut.
Hedvigsdal och Glemmingebro angjordes därefter bara behovsvis från Ystad
Lokomotortyp här är okänd.

På bolagstiden fanns lokalgodståg både Tomelilla-S:t Olof och Gärsnäs-S:t Olof. Samtrafikvagnar drogs alltid kortaste väg.


Hela tråden: