B 1148 panna o tender skick? (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Sunday, June 15, 2008, 22:39 (5792 dagar sedan) @ Mats J

Inför torrluftkonservering för ca 40 år sedan skulle alla lok provköras förutom de som var kända att vara i gott skick (t.ex nyligen driftlok och avställd p.g.a utgången panntid). Med gott skick menades att omedelbart kunna tags i bruk och användas under en begränsad tidsperiod.

Är oklart om 1148 överhuvudtaget kom att provköras eller att brister uppdagades som gjorde att loket ej kom att provköras. Loket blev dock ej beordrat till torrluftkonservering. Märkligt nog kom 1148 att åter ställas in i Nylands lokstall dock inte som torrluftkonserverat. Först 1975 kom slopningen.
Orsaken kan man bara spekulera i utan tillgång till ex skriftliga handlingar från 1971. Det mest vanliga för lok som blev uttagna för provkörning men slopades istället var tubläckage. Enligt en besiktningsman jag var i kontakt med på den tiden, skulle allt arbete läggas ner om tubläckage uppstod på mer än tre tuber. Dessa lok slopades därefter för skrotning. Däremot gick det bra att plugga 1 eller 2 tuber.

Bland de B, E och E2 lok som slopades från mitten till slutet av 1970 talet fanns både sådana som inte provkörts och sådana som provkörts med gott resultat. Vore intressant att se handlingar som motiverar orsaken till slopningen av enskilda lok då.

Konklusion: För att få reda på pannstatus.... leta fram besiktningshandlingar alt slopningshandlingar eller kalltryck loket på plats. Men några sådana planer finns eller har väl aldrig funnits på High Chapparal? Eller vad säger Jonas?
Vad händer f.ö med E2 1072? Såg loket när det provkördes med tåg 1987. Blir det skrotlok utomhus som E4:an och G9:an?


Hela tråden: