Ur min farbrors annotationsbok 1-5 juni 1958 (Järnvägspersonal)

av Carl-Axel Schiller, Monday, June 16, 2008, 20:01 (5785 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Här står 10 ax till Långselberget som inte finns noterade i annotationsboken. man kanske inte gjorde sig tid. Andersson måste vara tågbefälhavaren på sträckan Lycksele-Umgransele.

Man satte istället motsvarande antal axlar och ton i Blåviksjön. Det kanske var fullt på det korta spåret i Långselberget och vagnarna fick fortsätta nästa dag?


Lämnades alltid en sån här uppgift skriftligt?

Ja, så skulle det vara utom i de fall då uppgiften fick lämnas muntligt. Detta framgår av blanketten.

Efterkoppling har då bestämts efter att den ordinarie uppgiften har lämnats?

Efterkoppling = handbromsade eller obromsade vagnar efter det sista, med genomgångsbroms försedda, fordonet.

Konduktören beräknar bromsvikten?

Ja

Varför är den alltid lägre än tågets vikt?

Vagnarna hade broms i G-läge och tåget hade bromsgrupp G. Bromsvikten i G-läge var låg (lägre än i P-läge).. Dessutom kunde det förekomma obromsade vagnar.


Hela tråden: