Brandförsäkring för museifordon (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, June 18, 2008, 23:14 (5790 dagar sedan) @ Björn

Mycket olyckligt för Skara o museisverige. Hoppas något går rädda. Finns det ritningar på devan? En sak man lära sig är en trygg förvaring av fordon under tak med sprinkler system o folk som med kort varsel kan ställa upp flytta fordon som står illa till vid brand typ räddningstjänsten eller har fordon försäkrade. Tar upp detta med anledning av debatter i AGJ på 70 talet där min far ville brandlarm på gärdet kopplat till räddningstjänst i Alingsås.
Mvh Björn

Försäkring låter förstås bra, men vad skulle det innebära i praktiken?
Det handlar i detta fall om en s k kaskoförsäkring, motsvarande vagnskadeförsäkringen på en bil, som utnyttjas när ingen annan försäkring kan ersätta fordonsskadan. Premien står då i direkt proportion till försäkringsbeloppet, dvs det man kan få ut vid en "skada". Idag är denna premie 1,05% av försäkringsbeloppet enl kontakt idag med försäkringsmäklaren Marsh som är inblandad i många järnvägsförsäkringar.
Problemet med museifordon är förstås vilket försäkringsbelopp man ska välja. Man måste ju ha råd med premien också. Men vad ska man göra med pengarna man ev kan få ut? Det handlar ju inte om att kunna få ut ett nytt fordon, och inte ens på begagnatmarknaden lär det väl finnas så många smalspåriga fd Devor tillgängliga. Finns det ritningar eller är det möjligt på annat sätt att nytillverka delar i t ex skadad trästomme hos ett snickeri så ok, men det lär knappast gå att hitta någon firma som på egen hand kan reparera en skadad träkorg idag. Det skulle säkert i så fall bli hiskeligt dyrt. Jag vill påstå att kompetensen, men inte tiden, för detta finns inom den järnvägsmuseala rörelsen, som i så fall skulle behövas som projektledning för en rekonstruktion av en skadad vagn utförd av en firma. Vi kan ju jämföra med det ambitiösa projektet hos Sveriges Järnvägsmueum med att restauera f d teak-restaurangvagnen 2702, vilket lär bli ett miljonprojekt, trots att den ändå såg ganska hygglig ut utanpå från början.
Det skulle då kanske kosta ett par miljoner att rekonstruera Devan, men en premie för att ge en sådan ersättning skulle då kanske gå på drygt 20 tusen kr PER ÅR. Vilken förening skulle ha råd med en sådan premie för bara ett, om än unikt, fordon, om man inte har en mycket stark ekonomi bakom sig?

Det effektivaste i så fall tror jag vore ett slags brandlarm i kombination med förebyggande åtgärder innebärande att man håller ordning så åtminstone inte lättantändligt löst bråte finns i eller intill fordonen.
Ska larm vara effektivt förutsätter det förstås att man kan få tillräckligt kort insatstid för brandkåren eller t ex någon medlem som bor på nära håll och har tillgång till släckningsutrustning förutom kunskap om aktuella fordon. Det gäller ju att få insats snabbt, om än med enkla medel, innan en brand hinner få för stor spridning. Har man dessutom möjlighet att dra bort ev brinnande fordon från andra är detta förstås också en fördel.
Fast släckningsutrustning i form av sprinkleranläggning vore säkert det bästa, men vad kostar sånt, och hur säkert är det dessutom vintertid, även om förmodligen brandrisken är lägre då?

/Lite reflektioner av CEO


Hela tråden: