Krångel i Tyskland (Fordon: lok)

av BD, Monday, June 23, 2008, 17:20 (5757 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Iore var ju såväl byggda och extralastade för ett högt axeltryck. Stambanorna genom norrland (ex malmbanan) har väl aldrig varit kända för sin tålighet för högt axeltryck. Redan när Ma/Mb och R-loken transporterades fick det ske tomma och för åtm R-loken demonterade (pannan separat). Även Dm/Rm fick säkert lättas, men där var det väl lösa vikter som kunde tas bort.
Iore transporterades vad jag har sett på särskilda transportboggies med de ordinarie upplastade på vagnar. Transportboggierna gick troligen sedan tillbaka på transportvagnarna inför nästa leverans.
Redan S&NJ's lok var tunga, så tunga att de inte kunde gå på banan. Men de åkte väl båt till & från Luleå.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Numera körs vagnar med 25 t axellast på stambanan. Anledningen till varför loken inte transporterades fullt färdiga med 25 t axellast från Kassel till Kiruna får sökas i Tyskland med krångliga byråkrater.
Jämför hur snart det gick att köra svenska sovvagnar till Tyskland efter det att minister Rosengren talat med sin tyske kollega. Dessförinnan var det helt omöjligt.


Hela tråden: