Blinkande signalsken för att spara gas (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, June 24, 2008, 21:50 (5781 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag undrar om inte det blinkande ljuset från början var ett sätt att spara gas.När GDG förstatligades kom det en skrivelse som medgav undantag från de bestämmelser som gällde,och att GDG fortfarande hade rätt att ha blinkande ljus i huvudsignaler.

ja, det röda skenet blinkade ju länge i gasbelysta semaforer, både vid SJ och EJ. GDG-banorna (och en del andra EJ) lät även det gröna skenet blinka; den stora besparingen här blev väl vid lastplatser och vid stationer som ofta var obevakade, annars visades ju grönt sken inte så långa tider. Jag såg något SJ-papper om GDG-banornas signalsäkerhetsanläggningar inför förstatligandet, där man ondgjorde sig just över det blinkande gröna skenet.

SJ gjorde i ett tidigt skede (1910-talet?) försök med blinkande gröna sken i vissa huvudsignaler, men upphörde med detta sedan man infört blinkande sken i försignalerna. Trots att signalernas olika höjd gjorde att förväxlingsrisken inte var överhängande, ansågs det väl vara olämpligt.


Hela tråden: