Ångfinksplaceringar m.m (Fordon: vagnar)

av s svensson, Thursday, June 26, 2008, 22:11 (5780 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Det är litet svårt att svara på frågan. För det fanns en tanke att använda ångfinkorna till uppvärmning av sådant som inte hade med järnvägar att gära.
Ångvärmen i Danmark försvann ju och därmed resterna av den svenska ångvärmen.Jag vill minnas att det var i okt 1975 som det första eltåget gick till Danmark.Passerade Kattarp med ett ÖSJ mf utflyktståg som tittade på.

I Göteborg fanns det fö en kontaktledningsstolpe för att användas till elvärme och elfinka. På bangården mitt emot Kruthusgatan.
Denna bangård blev sedan elektrifierad och efter enbart några år åter avelektrifierad.Tyvärr har jag glömt årtalen.Det fanns elfinkor också. Det var lättare att förstå deras användining.

Jag vill dock minnas att ångfinkorna i huvudsak sparades i beredskapsstall för att användas till uppvärming av fasta byggnader.
Det var alltså möjligt att värma AB3K,B1K ,ca 10 B8FR 4379-4388(några vagnar blev B3 före 1975)enstaka AB7R (flera blev BC2) med ånga.
Vad gäller B1 är denna "bäddbar" genom att placera om stolarna. Däremot kunde B6 inte värmas med ånga. Till dessa vagnar fanns kaminer.
I varje fall vet jag inte hur försvarsplaneringen gick till i detta fall.


Hela tråden: