Det finns väl flera lok i Nora som är alldeles unika för att användas? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Roger Lundberg @, Friday, January 18, 2008, 10:25 (5914 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Till exempel sadeltankloket Karlskoga.
Det skulle ju passa mycket bättre på något museum i England, varifrån det ursprungligen stammar, eller hur?
Och NBJ 16, den gamla malmtågsdragaren har väl inget att skaffa i persontrafiken vid NBVJ?
Den är både tung,dyr och svårhanterlig för den typen av trafik som NBVJ har, eller hur?

För att råda bot på underhållskostnader och reservdelshållning, så borde man standardisera dragkraften ytterligare, genom att ha bara ha E2 lok. Man kan säkert byta ut alla ej standardiserade lok mot ett knippe E2 lok, och det finns säkert någon engelsk museibana som skulle kunna gå in och köpa loss, låt säga, 3 E2or, för att byta rakt av mot Karlskoga, eller hur?

Vid brandfara så skulle man ju kunna använda sig av några fina T21 lok, och varför inte skaffa ytterligare rejäla personvagnar med vakuumtoa, så att resenärena slipper omaket med att behöva åka i gamla obekväma tredjeklassvagnar!!

Man får ju trots allt lov att tänka på den omistliga miljön i Nora, och hur skulle det se ut om vi då låter resenärerna åka omkring i för miljön, skadliga gamla järnvägsvagnar(som förmodligen också läcker smörjolja ut i naturen)!!
;-)
Tyckte Roger Lundberg, medlem i NBVJ, men ej aktiv.


Hela tråden: