Dalarnas smalspår; Björnbergets gruvor-Jankviken (vid sjön Södra Hörken) I (Bana)

av Christer Fredriksson @, Monday, June 30, 2008, 01:11 (5778 dagar sedan) @ Sune Nylén

Smalspårig rallbana Björnberget-Jankviken vid sjön Södra Hörken, spv 750 mm.

Banan Björnberget-Jankviken samt sjöfarten Jankviken-Hörks hamn samt FLJ spår
Hörks hamnen - Hörks station med tillhöriga anläggningar och inventarier
kallades i alla sammanhang enbart för "TRAFIKLEDEN BJÖRNBERGET - HÖRKS".

Gruvorna vid Björnberget-hamnen vid Jankviken vid sjön Södra Hörken, fvb med pråmar dragna av ångbåtar till hamnen vid Hörk där malmen omlastades antingen direkt eller via upplag på FLJ malmvagnar för avsändning från Hörk station, senare Silverhöjden, till bl.a.Domnarvet, Kloten, Köping fvb Karmansbo hytta och Oxelösund för export.

Banan går hela sin sträcka inom Dalarnas län, utom de sista ca 100 m samt med hamnpiren av träkistor och träöverbyggnad med spår inom Örebro Län.
Anledningen till att denna bana byggdes var oenighet mellan de stora gruvägarna till järgruvorna i Björnberget; Gravendals bruk med Strömsdals hytta och Gravendals valsverk, samt Fredriksbergs hytta, Karmansbo hytta, Hellsjö hytta samt Klotens AB.

Klotens AB ville sälja stora malmvolymer till Domnarvet och då så lång sträcka som möjligt på FLJ sträcka, medan de övriga vill frakta sin malm direkt på BJ till B:s Hörken fvb på SVJ till sina bruk samt även till Domnarvet, men då på BJ bana.

Denna konflikt resulterade i att Björnbergets Grufve AB började projektera för
smalspåriga elektriska banor från Gruvorna i Björnberget till BJ huvudlinje strax norr om B:s Grängesberg där ett lastspå planerades utläggas.
Ett annat alternativ som utreddes var linbana till stickspår vid B:s Grängesbergs station.

Klotens AB tröttnade på detta tjafs vid varje styrelsemöte, så man började
helt sonika bygga sin egen rallbana ned till Jankviken utan att meddela någon
annan. Dock lovade Klotens AB att även andra trafikanter fick använda sig av banan mot skälig taxa som fastställdes av Klotens AB.

Banan byggdes av Klotens AB personal 1883-84 och trafiken nedlades 1893 då
linbanan blev klar från Björnberget till ett stickspår vid B:s Grängesbergs
station.

Trafiken pågick endast under den tid på året då Hörkensjöarna var isfria.
Trafiken omfattade malm från Björnberget till Hörks hamn samt livsmedel och
byggnadsmateriel samt bränslen av olika slag från Hörks hamn till Björnberget,
dit landsväg då saknades. Resande och post förekom i båda riktningar och
omlastades vid Hörks station av FLJ personal.

Spårvidden var 750 mm, standard vid Klotens och övriga gruvor i Grängesberg,
vagnarna var tillverkade av Klosters AB och transporterades via Klosters bruks
egen transportled upp till station vid GDJ och via BJ och FLJ till Hörks station och till Hörks hamn fvb Björnberget.
Antalet vagnar var ca 10 st, de flesta sidtippande, men några flakvagnar fanns också, och några vagnar hade broms vid leverensen, och de övriga försågs med broms på FLJ verkstad i Kopparberg


Hela tråden: