ULJ ångvagn (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Johan Vinberg, Friday, July 04, 2008, 14:51 (5768 dagar sedan) @ Stig Lundin

Hej Stig!

Jag undrar faktiskt samma sak som du gör i din frågeställning.
Att det fanns en vändskiva i Faringe för ångvagnen och kanske också småloken är ju dokumenterat. Men varför la man i den där med tanke på närheten till skivan i Knutby?
I samband med arbetet med Lennabaneboken så fick jag en uppgift över att ångvagnen gick i trafik mellan Faringe och Uppsala Östra. Du står som uppgiftslämnare i min notering - men det måste ju i så fall vara fel, eftersom du väcker frågan i detta forum.

Så - jag håller med din frågeställning - vet någon nåt mera?

Hilsen
Johan

Senaste numret av Roslagsexpressen (2/2008) innehåller en stor artikel om Faringe. Under stycket Faringes första station står det "... Här tillkom 1888-89 också en vändskiva med 4,75 meter i diameter .... Den byggdes för att vända ULJs ångvagn, som gick i skytteltrafik mellan Uppsala Östra och Faringe."
Vad var det för skytteltrafik? ULJs ångvagn gick ju itrafik över hela ULNJ, allrså ända till Norrtälje. Vände den någonstans så var det i Knutby, där det fanns vändskiva. Varför skulle den gå i skytteltrafik till Faringe, som vid denna tid var en obetydlig liten station på landet? Någon som vet mer om detta och kan reda ut hur det egentligen var?
/Stig Lundin


Hela tråden: