Fordon och sanering (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 19, 2008, 02:52 (5935 dagar sedan) @ Ante Svensson

Just därför vore det kul att få veta mer. Vi är ju en liten krets föreningar som hörs och syns här på forumet, andra är betydligt mer av doldisar. Tyvärr.

-Instämmer..

Det som jag tycker är viktigt vid saneringar i fordonsparker är att man inte tappar sitt fokus och faktiskt sanerar "rätt" fordon. Jag tillhör dem som anser att tåget är en del av miljön, och då inte bara i form av ett lok med ett gäng vagnar utan att det ska (i mesta möjliga mån) vara rätt lok och rätt vagnar i rätt kombination. Plus att det inte är fel med lok som endast renoveras till det yttre och ställs ut. Jag tjatar om det, men jag tycker inte att det faktum att 95% av våra besökare inte vet vad de ser är ett skäl att börja köra med vad som råkar vara kördugligt eller som CMa råkar tycka är snyggt (nu pratar jag inte om NBVJ). Jag gillar tanken på ett korrekt tåg som i kombination med en ordentlig guidning av tågpersonalen ger även den mest okunnige en chans att få lära sig mer om bana, bygd och fordon. (Jag har hört från olika håll att folk vill veta mer om tågen de åker i och att vi är dåliga på att berätta för dem om just detta, vi bara kör A-B t o r). Just i Nora ger ett par NBJ-godsvagnar i tåget verkligen chansen att berätta om gruvorna, bruken, skogen och malmen och deras betydelse i kombination med tåget. Som bergslagsfantast hoppas jag att få se det där typiska tåget med en urbota EJ-lok, träkolsvagnar, malmvagnar och någon urmodig passvagn längst bak.

-Det tycker jag med ore det optimala men har samtidigt förståelse för NVBJs brist på tidsenliga vagnar för ett sånt tåg, dock har man ju vid enstaka tillfällen luftat rena NBJ tåg.

Det var det som fick mig att vara medlem i NBVJ i ett antal år. Jag är nämligen precis som Granis rädd för att de där loken man kör för att "spara på delikatesserna" innebär att det inte blir några resurser över till dessa och att vi inte får se dem under ånga särskilt ofta. Loken som spar delikatesserna stjäl alla tillgängliga resurser. Jag tycker också att SWB 16 är häftigt och jag är nyfiken vad som händer med NBJ 16. Men samtidigt hamnar SWB-lok i Katrineholm och jag har hört rykten om Bjurfors som inte alls låter betryggande och absolut inte i linje med "Bergslags-EJ-profilen".

-Jag kan hålla med delvis, för att inte slita på klenoderna krävs ca 2 standard lok vilka kräver mycket av resurserna på maskinsidan men samtidigt spar man in jobb på att inte slita på klenoderna (bara lufta dem några gånger per år, kanske ett lok per säsong) för än så länge går det att hitta delar till B/E men knappast till Krassin eller något av de andra tankloken (Sb undantaget).
Det är en svår balansgång som smalspåret inte ens har en chans att funder på, där har man vad som finns.
B-lokets placering i K är väl motiverad av att få en inhomhus uppställning på längre tid för att lok med kraftigt panrev behov??


Hela tråden: