Stockholm 1960 ,tidigare Duettråd jittebuggar (Järnväg allmänt)

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Monday, August 22, 2011, 02:41 (4624 dagar sedan) @ AGR

Bäste AGR, inte visste jag att du kört spårvagn i Stockholms innerstad, vad kul, du måste ha många fina minnen från den tiden att berätta, själv bodde jag högst upp i huset på Valhallavägen 138 ett grått hus i hörnet av Skeppargatan med 4:ans och 8:ans hållplats Erik Dahlbersgatan precis utanför porten, jag stod ofta hemma i salongen 5 trappor upp i huset och tittade på spårvagnarna innanför balkongdörrarna, sedan somnade jag i mitt rum mot skeppargatan av spårvagnarnas ljud, detta minns jag än idag. Efter veckopengens utdelande om lördagarna tog jag och barndomskompisen Björn Sylvén, även han boende i samma hus en spårvagnstur med linje 4 runt stan till Ringvägen där vi bytte till 8:an hem igen,
Det var poppis att placera sig på instruktörssätet intill förarhytten, en del förare drog genast ned rullgardinen om det satt någon av oss ynglingar på sätet.

Minns du någon förare som kallades snaggen och körde ganska vilt, han var med om olyckan vid Bellmansro och körde in i ett stillastående tågsätt, Björn och jag kallade honom Hakan, vet inte varför. Minns du konduktören Astrid Lindholtz sedemera Sveriges första kvinnliga lokförare, började på RB i februari 1972,
minns du den långe konduktören Gustav Jansson som även han tillsammans med mig började som konduktör på RB 1972.

Berätta gärna, jag är nyfiken på dina minnen.
Mvh Gustaf f.d Nicke nyfiken.


Hela tråden: