Stockholm 1960 ,tidigare Duettråd (Järnväg allmänt)

av 218, Monday, August 22, 2011, 09:20 (4623 dagar sedan) @ Harald

Metropol gick på förortslinjerna, men Brännkyrkalinjerna gick vid den här tiden in till innerstaden eftersom sydvästra tunnelbanan inte var färdig. Linjerna 65 och 66 gick från Brunkebergstorg via Skeppsbron och Hornsgatan så man kunde se Metropol på Skeppsbron.

På bilden kan man även se att det är dubbla trådbussledningar söderut. Växeln som delade mellan Götgatan och Hornsgatan låg redan nere på Skeppsbron vid Räntmästartrappan.


Linjerna 65 och 66 gick aldrig på Skeppsbron med Metropol. Linje 66 gick med Metropol (dock ej på Skeppsbron) så länge som linjen vände vid Kristinehovsgatan innan den förlängdes till Brunkebergstorg. Normal utsättning på linjerna 65 och 66 till Brunkebergstorg var Capitol H21/H22 med utsättning från Hornsberg.

218


Jaha, det var så det var. Jag började faktiskt fundera lite efter att jag hade skrivit mitt inlägg. Tack för rättelsen. Metropol gick alltså bara till Skanstull resp. Fridhemsplan, men hur var det med linje 80 som gick till Norra Bantorget? Kördes den med Metropol eller Capitol. Linje 65 var väl för övrigt den sista förortslinjen med tvåmansbetjäning. Under rusningstid kördes den med H15.

Fast Metropol kunde ju ses till och från i trafik på Skeppsbron, på 50-talet på linje 51 och på 60-talet på linje 10. Sedan från den epok du här beskriver så har vi ju 63:an förstås som gick hela sin trafiktid med Metropol till Slussplan! Kanske, kanske man kan anse att den gick ett tiotal meter på Skeppsbron innan den svängde in till ändhållplatsen!:-) Linje 80 gick väl med Metropol strax före omläggningen i bussbristens tidevarv, utgick den inte då från Fridhemsplan? Linje 65 kördes även tvåmans med Capitol H22. Till stor förträt för det uppväxande släktet satt det då och då en SS-konduktör på den plats som ansågs vikt för de uppväxande (av det uppväxande släktet själva!).

218


Hela tråden: