Stockholm 1960 ,tidigare Duettråd (Järnväg allmänt)

av 218, Monday, August 22, 2011, 12:49 (4624 dagar sedan) @ Kurtan

De som klagar på att det är mycket biltrafik i innerstan idag kan inte ha varit med på den tiden.


Du menar väl ändå tvärtom? Att de som förr klagade på att det var mycket biltrafik i innerstan kunde knappt föreställa sej hur det skulle komma att se ut i dag...

Jag håller för troligt det första att man inte inser hur trångt det var förr och då alldeles speciellt innan Essingeleden öppnades. Leden E4 Västerbron-S:t Eriksgatan ex.vis var ofta totalt stillastående under rusningstid!

Jag kommer speciellt ihåg en resa med busslinje 64 som jag steg på vid ändhpl Kungsholmsgatan, föraren körde runt kvarteret in på Mariebergsgatan och där blev bussen stående i över en timme för att Metropolen inte kom fram till Västerbron. Efter en timme hade alltså 64:an kommit runt kvarteret på sin färd mot Skanstull! :-(

Han kunde ha blivit stående där ännu längre om det inte var för att det brast för föraren då och han började köra högertrafik nerför gatan och ut på Västerbron med mer eller mindre fantasifulla svängar runt trafikdelarna för vänstertrafik i korsningen. Det här var långt ifrån någon isolerad företeelse och ännu värre var det när Liljeholmsbron hängde upp sig vilket hände ofta.

218


Hela tråden: