SSJF's 25-årsjubileum - Vad händer där? (Järnväg allmänt)

av Christoffer Frostensson, Wednesday, August 24, 2011, 00:06 (4648 dagar sedan) @ Lasse M

Tittade precis på SSJF's hemsida om där kommit upp någon mer info om vad som händer på deras jubileumsdag på lördag. Men ingen info mer än det lilla som stått hela tiden.

Eftersom SkJ samma helg firar 40-år så vore det ju intressant att få veta vad SSJF arrangerar och om det isåfall är ett intressant alternativ. Brösarp har jag varit ett flertal gånger och där är det ju trafik med både ånglok och diesellok, kör man enbart rälsbussar i Strömsnäsbruk som den vanliga tidtabellen man har på sin hemsida så är det ju iallafall inte för mig något intressant alternativ.

Så därför undrar jag om det möjligen finns någon som är insatt som kan tala om vad som ska ske i Strömsnäsbruk på lördag och vilka fordon som kommer vara i trafik?


Hej!
Under dagen kommer persontrafiken mellan Strömsnäsbruk-Markaryd att bestridas meddelst Y1- och Y7-motorvagnar.
2500-2501 är Y1, övriga är Y7.

* I Strömsnäs kommer det att stå uppställt ett beredskapståg med ånglok, G-finka, C4-vagn, flakvagn med upplastade äldre militärfordon och stridsfordon mm. Hemvärnet mfl kommer att spela upp lite scener och det lär vara inbegripet fasttagande av tysk militär som "rymmare" från tåget ut på byn...

* Kring stall kommer T21-an finnas utkörd och "mullrande" och möjlighet att göra hyttbesök i. Även andra fordon planeras att vara utdragna för uppvisning.

* Ett av spåren på bangården kommer att vara avspärrat för amatörlok-körning med Z43.

* På banan upp mot Traryd och evt Bruksspåret kommer det att vara möjligt att trampa cykeldressin.

* Café-vagnen ska vara uppställd för fikaservering.

I samhället sker en mängd olika aktiviteter eftersom det samtidigt är Strömsnäs-festivalen.

* I Markaryd finns ett Pågatåg litt X61 uppställt för visning mellan kl 11.45-14.45.

[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/313424_250877408277810_182353701796848_840276_8083601_n.jpg[/img]


Hela tråden: