Uppehåll i Vislanda (Järnväg allmänt)

av Rolf Johansson, Friday, August 26, 2011, 15:15 (4628 dagar sedan) @ Lasse M

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell


Trevlig bild. Undrar lite över spåret mot Halmstad Bolmen. Jag antar att det är det som viker av åt höger från växeln som syns på bilden. Men då verkar det lite konstigt med utdragsspåret med 1067-vagnar längs med plattformen. Någon som har en idé om hur detta användes?

/Rolf J


Detta spåret, om jag inte minns helt fel från film och andra bilder, svänger också av åt höger och jag tycker man svagt anar det bortom vagnarna. Så det hela är väl för att kunna ha tågmöten vid stationen, förbi stationsbyggnaden var där ju bara ett spår vilket syns närmast i bild, därefter kom det en 1067-bangård som jag har för mig enbart var en godsbangård.

Jag tackar för klargörandet. Det verkar ju mycket rimligare att det är ett mötesspår och att plattformsspåret också svänger av mot linjen och åt höger. Håller med om att det kan anas nu när jag tittar närmare på bilden.


Hela tråden: