Jag minns lite av omständigheterna (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, Sunday, August 28, 2011, 10:09 (4638 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

jag tror stationsautomater infördes i samband med fjärrblockeringen på Västkustbanan; mitten av 1960-talet


Stämmer nog bra. En äldre kollega till mig besökte fjbc Ånge ca 1962. Första utförandet av automaten provades då på en av stationerna. Än var det
smått hysch-hysch om, att "en robot skötte mötena".


Detta verkar egendomligt, om det var stopp i kommunikationen mellan fjärrblockeringscentralen och de lokala signalställverken på stationerna längs linjen borde stationsautomaterna gått in och lagt tågväg. I annat fall skulle regeln att kunna stanna på "halva den sträcka som kan överblickas" och högst 40 km/h ha gällt.

Instämmer. Det tillämpade förfarandet saknade stöd i Säo.

De flesta viktiga detaljer har kommit fram i tråden. Utöver SJ-utredningen
(med extern signalteknisk granskning) gjordes givetvis också polisutredning. Det rättsliga efterspelet (liksom det efter Ställdalen-olyckan) känner jag dock inte till.

"Stillbild" var 1980 en mycket sällsynt störningstyp. Trots att fjb hade funnits 25 år. Det fanns än inga centrala regler, men viss inofficiell praxis hade uppstått vid de olika tlc. I Hallsberg gällde bl a följande:
a) Släpp inte in fler tåg på sträckan.
b) Låt tåg som redan är inne ta sig ut med stationsautomaternas hjälp.
c) Säkerheten ligger i stationsställverken och linjeblockeringen. Körsignal ger
full säkerhet. Upphäv inte denna med stoppassagemedgivanden, tågen rör sig
hela tiden under "stillbilden".
d) Ta ned hjälp om du arbetar ensam. Jämför med en urspåring.

Ytterligare en detalj:
Före aktuell tågkombination hade ett tåg framförts Falun>Borlänge mot signaler
i "stopp". Blocksignaleringens körriktning låg då vänd mot Falun. Det inträffade då s k bakdragning i stationsautomaterna i Hinsnoret och Ornäs.
Dessa lade tågväg genom resp. station via mötesspåret, i blocksignaleringens
körriktning. Bara ETT spår fanns alltså sedan Borlänge<>Falun, stationsautomaterna kunde inte länge ta möten. Detta syntes inte i fjbc p g a "stillbilden".


Hela tråden: