Järnvägsmuseum i Sverige & Europa (JvmV informerar)

av Lars-Erik Larsson, Monday, September 05, 2011, 20:15 (4616 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ett SVJM etablerat på annat håll skulle knappast kunna visa så stor samling originalfordon.


Hvst M är mer än dubbelt så stort under tak än Nynäs/Blåsåsen. Det är större än alla lokaler i Gävle tillsammans. Om man lägger till Ängelholm så börjar det utjämna eller t o m överträffas, och lägger man till Herrljunga så är det kanske en påtagligt mindre yta. Ändå är det bara en byggnad, vilket ger kostnadsfördelar jämfört med ett flertal byggnader.

En ännu större lokal än Nynäs/Blåsåsen ser jag som en katastrof. Om en brand uppstår kan muséets hela samling försvinna i ett slag. Redan Nynäs är en skrämmande plats för en museisamling ur brandsynpunkt. Som verkstadslokaler kan både Nynäs och Malmö fungera perfekt med sprinkleranläggningar mm. Museilokaler bör inte vattensprinklas mer än i nödfall. Därför bör SvJvm´s samlingar förvaras i ett flertal separata byggnader som räddninstjänsten kan ha en chans att rädda var för sig.

Jag har bara jobbat i drygt trettio år med brandskyddsprojektering, så min kommentar beror på yrkesskada. (Jag tittar oftast först upp i taket, när jag kommer in i en för mig ny lokal, för att kolla eventuellt brandlarm, sprinkler
och rökgasventilation)

Hälsningar
Lars-Erik Larsson
Jvmv medlem 1233


Hela tråden: