Wide motor till dressin (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Morshyttan, Wednesday, September 07, 2011, 11:37 (4608 dagar sedan) @ mno011

Söker efter information/delar om en motor som heter Wide.
Motorn tillverkades runt 1920 i Stockholm eller Enköping och konstruerades av en Ludwig Widestrand eller Widesson.

det var maskinfirma Ludwig Widestrand i stockholm som ursprungligen tillverkade dessa för installation i olika konstruktioner, säkerligen även dressiner:-)

de monterades i det välkända motorcykelfabrikatet "Carolus" som i enköping (?) tillverkade dessa under tjugotalet.

Motorn fanns både på motorcyklar och dressiner enligt uppgift.
Motorn har en mycket speciell koppling som hänger under motorn.

jepp, en korklamells oljebadskoppling som gav en relativt mjuk inkoppling, en del byggdes om till torra lameller om de läckte för mycket:-P

Tacksam för all information och hjälp som går att få.
Min motor är trasig och jag letar efter en hel att köpa eller kopiera delar från.

[image]


Mvh Mats

det enda ex jag snabbt hittade var i surahammar http://www.bjorns-story.se/private/McMuseumSura/imgMCmuseumSura/060525-48.jpg som tydligen har ett sådant ex.

observera att den är delvis annorlunda i utförande men "carolus" ska ha tagit över konstruktionen och anpassat den till sin motorcykel, delarna torde vara samma om än på andra platser;-) :-)
tändmagneten verkar vara samma som sitter på albin O11 som nog går att få tag i resevdelar till delar till.

men resten får du nog kopiera på museumet är jag rädd :-| :-P ;-) :-D :-D


Hela tråden: