Grycksbo och Kimstadsolyckan (1939!) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, Friday, September 16, 2011, 17:27 (4767 dagar sedan) @ Granis

Tkl gjorde förvisso ett svårt fel. Men hela tågpersonalens möteskontroll (tre man) fallerade också. Det var ordinarie tåg och ordinarie möte, som stod i tdtboken. På det felaktigt avsända tåget skållades eldaren ihjäl vid kollisionen. Hans förare var 61 år och alltså en erfaren lokman. Han avled två dygn efter olyckan och hans version finns veterligen inte. På det mötande tåget skadades båda lokmännen.

Olyckan skildrades i Lokomotivmännens Tidning nr 22/1939. Främsta frågan var
givetvis hur den erfarne lokförare X (46 tjänsteår) kunde ha förbisett mötet.
Den omkomne eldaren var 19 år och ansågs som nybörjare. Dagspressen sade dock
att personalen var allmänt jäktad p g a motordrift, enmanstjänst etc.

Lokmannatidningens artikel skrevs innan den officiella olycksutredningen var
klar. Vad denna sade vet jag inte. Olyckan togs i många år upp i SJ Säo-fortbildning: Framförallt regeln "Tåg skall benämnas med sitt nummer."
Så hade inte skett, varför konduktörens möteskontroll fallerade.


Hela tråden: