Kimstadsolyckan (1939!) (Järnväg allmänt)

av Granis, Friday, September 16, 2011, 18:40 (4596 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Såvitt jag fått det berättat (grundat på arbete som resulterade i en artikel i "Roslagsexpressen" nr 4/ 1997, som jag dock inte medverkade i) så är spekulationen/ slutsatsen att lokpersonalen på tåget mot Norrköping (i NÖJ 16) verkar ha blivit misstänksamma, ha tagit loss tjänstetidtabellerna ur den "klämma" de normalt satt i (den påträffades alltså lös i hytten; möjligen att man hann prata med nån av dem också innan de dog) och börjat studera den om det inte skulle varit ett möte i Kimstad. Det skulle också varit orsaken till att de inte hade uppsikt bakåt när de avgick från Kimstad.

Sak samma med tågbefälhavaren; han hade påbörjat biljettviseringen i främre delen av tåget, men varit på väg bakåt då han ville kolla tjänstetidtabellen som fanns i tjänstekupén i resgodsvagnen längst bak och därmed klarat sig bra tack vare att han inte befann sig i den främre (= mest skadade) delen av tåget vid sammanstötningen.

Dessutom var det väl så att tåget från Örebro S skulle haft en följerälsbuss som också ankommit Kimstad efter tåget, så när lokföraren på detta frågade tkl "om tåget kommit in" hade denne uppfattat det som om frågan gällde följerälsbussen och därför svarat "ja" på frågan, och först när taxichauffören undrat insett sitt misstag (= att mötande tåg från Norrköping draget av NÖJ 17 ej kommit in). Eller nåt sånt.

/ L G


Hela tråden: