ULJ ångvagn (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Tack Stig för summeringen!
En fråga. Du skriver:
Maj 1891: ULJ ångvagn skulle användas i genomgående turer Uppsala-Norrtälje under sommaren. Hyra för ångvagnen 16 öre/km och för släpvagnen 4 öre/km.
Blev det så? Eller användes ångvagnen endast kortare sträckor?
Jag har inte kollat upp det ännu. Delvis blev det nog så. Den gick även på sträckor som Uppsala-Länna och Rimbo-Norrtälje. Mot slutet (omkr 1905-1906) gick den ett tag Norrtälje-Uppsala, Uppsala-Knutby, Knutby-Uppsala och Uppsala-Norrtälje. Bilden som finns med ångvagnen i Faringe ska vara tagen 1906. Har för mig att vändskivan i Faringe tillkom ungefär då. Man hade svårt att hinna ända till Knutby och tillbaka till Uppsala mitt på dagen.
Följdfråga:
Vilket år tgos ångvagnen ur reguljär trafik? Vr det vid samma tid som SRJ tog över ULJ?
Förmodligen var sommaren 1908 den sista sommaren den gick i reguljär trafik. Finns tidningsnotis om att den spårat ur.
/Stig Lundin