T41 i Jämtland (Järnväg allmänt)

av CHJonasson, Monday, September 26, 2011, 17:39 (4597 dagar sedan) @ Per-Erik Björkman


I början på 1980-talet, men innan Forsmo-Hotingbanan var upprustad fanns det planer att sätta in lok T41 i timmertågen. Vid den tiden gick timmertågen med T21 i multippelkoppling.
Av dessa planer blev det intet då det påstås man inte "hittade" nödig utrustning för att ombalansera till det möjligt lägre axeltrycket. Dvs öka axeltrycket på mittenaxeln i vardera boggin.
Enligt linjeboken var sth satt till 45 km/tim dvs samma som T21 loken.

Per-Erik Björkman

Intressant; kommer också ihåg diskussionen och var för övrigt högsta grad inblandad i T21 projektet som reparatör och multipelutprovare.
När Bengt Spade var här inför sitt arbete med T41-boken gjorde jag ett försök att leta rätt på ombalanseringsuträkningarna men gick bet. Nu lockas jag till ett nytt försök.
I Östersnd var förövrigt T41 201 och 204 i drift vid den tiden, 201 var i ganska risigt skick och klarade aldrig av att köras i högre körläge än 7.
204 gick vanligtvis i godståget till Sveg och hade stora problem hem mot Östersund trots anpassade vagnvikter. Vid en kontrollvägning av timmervagnarna från Sveg visade det sig att alla var överlastade med 20%!

Ang T21 och 45 km/tim;
en kväll när Kalle Jonsson kom med timmertåget från Hoting, 20 minuter sent, frågade jag hur det gått "ganska bra, två urspårningar och tre slangbrott bara"!
inte körde han några 45 km/tim heller


Hela tråden: