...loken (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Thursday, July 10, 2008, 12:44 (5768 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Det första loket B 1037 skall till BJs i Göteborg, och det bakom skall till SKÅJ och det längstbak skall till Jvm. Vad som händer med de två loken vet ja inte. Men med 1037 så är tanken att pannan skall undersökas först och främst, sen får man se om loket är värt att sättas i drift eller om det behöver omfattande reparationer.

Det börjar nog bli dags även för dessa föreningar att fundera över "omfattande reparationer" av ånglok om det ska bli nån fortsatt trafik med sådana i diverse utfärdståg. Precis som det står i artikeln så är ju detta "de sista uppställda" i beredskapsskjul, varför taktiken att plocka fram nåt "nytt" från dylika i stället för att åtgärda lok man redan har -och som man dessutom ibland har kört med en gång i (museiförenings)tiden- rimligen inte kommer att hålla många år till...

Därmed inte sagt att jag tycker att dessa lok skulle skrotas eller "lämnas åt sina öden"! SKÅJ får ju ytterligare ett fd SWB-lok, BJs ett... B-lok till och SvJvm detsamma. Tja; SvJvm har ju nyligen avyttrat just B-lok, varav några väl var körbara, så det är väl av nåt annat "mer musealt" skäl man vill ha just 1108? Låt oss bara hoppas att BJs och SKÅJ nu inspireras av dessa "nya" lok och att det då medför att de satsar ännu mer även på sina övriga ånglok. :-)

/ L G


Hela tråden: