Vena på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Kjell Aghult, Wednesday, December 14, 2011, 09:17 (4511 dagar sedan) @ Björn Malmer

Nästa uppehåll är Väderum.

Det rivna stationshuset ersattes med en personvagn, Cp 407, tidigare NVHJ 61 C,
tillv. Södertälje Verkstäder 1903. 1955 slopad och nedklassad till bangårdsvagn
453 (Vems?) och senare tjv 618512. Tyvärr har jag inga årtal noterade för vagnens vistelse i Vena. Stationshuset revs 1973.

T-semaforen togs ur bruk 1970-05-27 och ersattes med växellåsning utan huvudsignaler. Den var landets sista på tågmötesstation (Bortsett från musibanorna). Samtidigt ersattes bommarna med ljud- och ljussignaler. Platsen
avbemannades 1970-06-01, men ett godsombud anställdes för styckegodstrafiken.
Sista T-semafor överhuvudtaget på trafikbana fanns vid lastplatsen Skahus på
linjen Nybro-Nässjö. Den slopades 1977.

Privatbanetiden ut hade Vena signaturen Ha (=Hvena). Privatbanorna behöll några
gammalstavade signaturer: De mest bekanta är Cr=Kristianstad C och Ck=Karlskrona, som ju alltjämt gäller. De gamla signaturerna var inarbetade från morsetelegrafins tid. Andra exempel var Hv=Vetlanda och W=Vollsjö.

Godskund i Vena var bl a den nu nedlagda trähusfirman Venahus. Den hade egen
lastkaj vid stationen. Vagnslast upphörde 1978-05-28 och styckegodset 1977-05-22.

Reguljära godstågen Ankarsrum-Hultsfred indrogs någon gång vintern 1964/1965, sedan breddningen till Åtvidaberg avslutats. Vena tillhörde Hultsfreds styckegodsterminal från Svelast-systemets start sommaren 1964. Ev. vagnslaster fick behovsköras med Hultsfreds Z4p.


Hela tråden: