Låsta/fria ställare (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, July 14, 2008, 19:42 (5737 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men det har kanske förekommit att man tillgripit elektromagnetisk spärrning av ställare som egentligen inte behövde vara spärrade? Jag kan tänka mig att man skulle kunna ha gjort så i början för att manövreringen skulle påminna mer om ett mekaniskt/elmekaniskt ställverk. Men det är bara fria fantasier från min sida!

Principen var i varje fall omdiskuterad under första halvan av 1940-talet, när SJ signalavdelning tvingades acceptera att 25 reläställverk ("knappställverk") anskaffades. Dessa små reläställverk sattes mest upp på enkelspårsbanors linjestationer, och precis som på motsvarande mekaniska anläggningar fanns det inte så mycket spårledningar. Därför ansåg SJ:s signalchef Ture Hård att centralapparater med mekanisk förregling var att föredraga, eftersom de minskade risken för felaktiga manövrer. På ett knappställverk kunde tågklareraren lätt råka lägga en växel fel genom att trycka på fel knapp, och därmed lura in ett genomfartståg på den kanske inte hinderfria sidotågvägen. Detta under förutsättning att föraren inte observerade att det var två gröna i infartssignalen. Hård försummade inte att påpeka, att en olycka eller ett tillbud av detta slag inträffat vid Rydbo på Roslagsbanan. Det var även en liknande händelse någonstans på Storlienbanan, som hade många reläställverk.

Vad som sedan hände var, att reläställverksanläggningarna i allmänhet fick spårledningar på alla tågspår, och att ett stort antal centralapparater med mekanisk förregling (och spårledningar i tågspåren) anskaffades. Dessa centralapparater levererades av ÅSSA och kallas ofta "korvstånd".

Ställarställverk av Väsby - Södertäljetypen (Södertäljes ställverk finns fortfarande i drift) kom i mitten av 1940-talet och har fria signalställare. Om ställverksskötaren lägger om signalställaren när villkoren för att visa "kör" inte är uppfyllda, händer ingenting. Ställaren måste återtagas och vridas om på nytt. Dessa ställverk var alltså en hybridtyp; Hård kallade dem reläställverk. Nästa generation ställarställverk, som fortfarande finns i Borås, Kil och flera andra platser, har dock förreglade signalställare. Växelställarna är på samtliga ställarställverk låsta när de inte får läggas om.


Hela tråden: