Totebo på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Kjell Aghult, Friday, December 16, 2011, 09:11 (4512 dagar sedan) @ Björn Malmer

En rätt ordinär linjestation, bemannad till 1975-02-01. Vagnslast nedlagd 1978-05-28, styckegodset 1982-07-01. På senare år betjänade Svelast-bilen bara
"hembesökskunden" Totebo Industrier AB.

Den ursprungliga T-semaforen i trä hade bytts mot två envingade semaforer i
järn (Ena linledningen syns). Detta byte gjordes generellt på NVHJ, med undantag av Vena. Ingen NVHJ-station utrustades dock för obevakad körning, ens med vägvakt och för enstaka tåg. Vid tågdags tjänstgjorde tkl, basta! 1944
hade NVHJ också bara ETT automatiskt vägskydd, mellan Bersbo och Åtvidaberg. Möjligen kan något ytterligare ha tillkommit före förstatligandet. Liksom
vid KVBJ saknades kontrollsignaler mot banan vid nästan alla plankorsningar.
Vid tågdags skulle helt enkelt bommarna vara fällda (Grindarna stängda).

Grannen TÖJ rationaliserade mera. Där fanns både obevakade stationer, platsvakter som tkl och bomfällning av tågpersonal.

Totebo godkändes för obevakad körning först 1962, trots att automatiskt vägskydd redan byggts. Det var semaforanläggningen som dittills inte fyllt kraven.

Växlar och semaforer revs 1981-11-30 och även infrastrukturellt blev T. nu hållplats.


Hela tråden: