Totebo på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av S-O Johansson, Friday, December 16, 2011, 17:01 (4487 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En rätt ordinär linjestation, bemannad till 1975-02-01. Vagnslast nedlagd 1978-05-28, styckegodset 1982-07-01. På senare år betjänade Svelast-bilen bara
"hembesökskunden" Totebo Industrier AB.

Den ursprungliga T-semaforen i trä hade bytts mot två envingade semaforer i
järn (Ena linledningen syns). Detta byte gjordes generellt på NVHJ, med undantag av Vena. Ingen NVHJ-station utrustades dock för obevakad körning, ens med vägvakt och för enstaka tåg. Vid tågdags tjänstgjorde tkl, basta! 1944
hade NVHJ också bara ETT automatiskt vägskydd, mellan Bersbo och Åtvidaberg. Möjligen kan något ytterligare ha tillkommit före förstatligandet. Liksom
vid KVBJ saknades kontrollsignaler mot banan vid nästan alla plankorsningar.
Vid tågdags skulle helt enkelt bommarna vara fällda (Grindarna stängda).

Grannen TÖJ rationaliserade mera. Där fanns både obevakade stationer, platsvakter som tkl och bomfällning av tågpersonal.

Totebo godkändes för obevakad körning först 1962, trots att automatiskt vägskydd redan byggts. Det var semaforanläggningen som dittills inte fyllt kraven.

Växlar och semaforer revs 1981-11-30 och även infrastrukturellt blev T. nu hållplats.

Mellan 1980-1982 fick jag då och då vikariera på Västerviks förarturer. Från T80 som var den första perioden jag var nere och jobbade kommer jag ihåg att första tåget från Västervik bestod av 2 YP som delades Totebo. Främsta vagnen fortsatte till Hultsfred och den bakre vände tillbaka till Västervik med skol-och arbetspendlare.
Normalt var Totebo obevakad för detta och det var också enligt reglerna att göra på det här viset eftersom tågen gick åt var sitt håll, från varandra. Någon form av undantag var det nog men jag kommer inte håg det och har heller inga papper kvar om det. Kommer däremot ihåg att Totebo vid ett av tillfällena på hösten 1980 var bevakat pga banarbete.
Den här varianten försvann fr.o.m T81 då tidtabellen på Västervik - Hultsfred ändrades för att anpassas med den tidtabellsändring som gjordes på Linköping-Hultsfred/Västervik i samband med att Y1:orna sattes i trafik.
Björn har finna bilder från banan men jag saknar Spångenäs och Tuna innan man kommer fram till Totebo. Kanske kommer?


Hela tråden: