Totebo på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Björn Malmer, Friday, December 16, 2011, 17:37 (4509 dagar sedan) @ S-O Johansson

Mellan 1980-1982 fick jag då och då vikariera på Västerviks förarturer. Från T80 som var den första perioden jag var nere och jobbade kommer jag ihåg att första tåget från Västervik bestod av 2 YP som delades Totebo. Främsta vagnen fortsatte till Hultsfred och den bakre vände tillbaka till Västervik med skol-och arbetspendlare.
Normalt var Totebo obevakad för detta och det var också enligt reglerna att göra på det här viset eftersom tågen gick åt var sitt håll, från varandra. Någon form av undantag var det nog men jag kommer inte håg det och har heller inga papper kvar om det. Kommer däremot ihåg att Totebo vid ett av tillfällena på hösten 1980 var bevakat pga banarbete.
Den här varianten försvann fr.o.m T81 då tidtabellen på Västervik - Hultsfred ändrades för att anpassas med den tidtabellsändring som gjordes på Linköping-Hultsfred/Västervik i samband med att Y1:orna sattes i trafik.
Björn har finna bilder från banan men jag saknar Spångenäs och Tuna innan man kommer fram till Totebo. Kanske kommer?

När jag år 1984, inför nedläggningen av Växjö-Västervik, beslöt mig för att dokumentera denna linje, så kom jag inte till alla trafikplatser. Tuna och Spångenäs var platser jag inte hann med och stationshusen hade rivits redan på 1970-talet. Jag kom inte heller till Fårhult, där stationshuset ännu finns kvar. I "modern tid" har jag varit i såväl Tuna, Spångenäs som Fårhult, men jag har satt en gräns för bildvisningen vid år 1984.

Björn M.


Hela tråden: