Totebo på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Daniel Niklasson, Friday, December 16, 2011, 21:51 (4506 dagar sedan) @ S-O Johansson

Mellan 1980-1982 fick jag då och då vikariera på Västerviks förarturer. Från T80 som var den första perioden jag var nere och jobbade kommer jag ihåg att första tåget från Västervik bestod av 2 YP som delades Totebo. Främsta vagnen fortsatte till Hultsfred och den bakre vände tillbaka till Västervik med skol-och arbetspendlare.
Normalt var Totebo obevakad för detta och det var också enligt reglerna att göra på det här viset eftersom tågen gick åt var sitt håll, från varandra. Någon form av undantag var det nog men jag kommer inte håg det och har heller inga papper kvar om det. Kommer däremot ihåg att Totebo vid ett av tillfällena på hösten 1980 var bevakat pga banarbete.

Eftersom jag sitter i Verkebäck och som tågklarerare väntar på att få in tåg 3965 i Västervik så tittade jag i skåpet och hittade en SÄO och lite gamla föreskrifter...

Rent tågklareringsmässigt kallades manövern "avkoppling av tågdel" och fanns kvar ända fram tills dess att JTF infördes i föreskriften TF917 "Tklbok och tambok".

Exempel: Om tåg 02 skulle gå Västervik-Hultsfred och tåg 01 skulle kopplas av i Totebo för att köras Totebo-Västervik skrevs i tamboken i samband med tam för 02 även 01 in på raden under varefter 02 fördes in ännu en gång på raden under och alla tre raderna sammanfogades med en klammer. Vid klartanmälan för 02 antecknades "med tsä till 01". Efter avkopplingen i Totebo inhämtade föraren på 01 avgångstillstånd från Västervik och tkl noterade "01 avg 0745/Johansson" (om nu föraren hette Johansson...). Inanmälan hanterades därefter för 01 på vanligt sätt och sedan kunde även inanmälan hanteras för 02.:-P

Hoppas ni hängde med?

/D


Hela tråden: