Spångenäs- Vimmerby (Bana)

av Kjell Aghult, Monday, December 19, 2011, 17:40 (4483 dagar sedan) @ Granis

Det här kan ju vara en intressant "trafikpolitisk" sak att fundera över; som kanske Stig Svallhammar berört i "Kronan på Verket" men som jag inte minns nu. Egentligen borde väl resandeströmmen Västervik- Vimmerby varit ganska stor, då som nu? Knölade man (= SJ) kanske till det med byten i Spångenäs och kanske dessutom halvdanna anslutningar och "opassande" ankomst- och avgångstider för arbetspendlare så man kunde få ner resandesiffrorna och därmed lägga ner linjen? Som man tjugotalet år senare t ex gjorde med Enköping- Uppsala. Man såg m a o till att "resandeströmmen gick andra vägar", med eller utan tåg, så man slapp en bana..?


Vad var det för stor resandeström på 1950-talet Västervik-Vimmerby? De är småstäder båda. Anslutningsbilden hade sett likadan ut sedan NVHJ-tiden: Tåget från Västervik gick från Spångenäs till Hultsfred och vände. Under tiden gick tåget från Spångenäs på samma sätt till Vimmerby. Jag vet inte om någon dagpendling där ens förekom på 50-talet, före grundskolans införande.

Man hade dessutom privat busskonkurrens om resandeflödet Västervik<>Vimmerby. Som bekant hade privatsektorn lägre lönekostnader än både SJ järnväg och buss.

Jag gissar att UEJ avveckling skedde i samråd med länstrafikbolagen (Som ju då
var rena bussorganisationer). Vid banans nedläggning fanns de i både Västmanlands och Upplands län.

Synpunkter emotses på Uddeholmskoncernens avveckling av NKlJ persontrafik. Där hade funnits t ex pendlartåg på Karlstad (Och ca 10 % lägre löner än SJ:s). "Uddeholmarna" ställdes av bara 8 år gamla och vid 14 år var det mesta skrotat.


Hela tråden: