Borttransport av rälsbuss (Fordon: allmänt)

av morrgan, Monday, December 19, 2011, 21:48 (4510 dagar sedan) @ Harald

Rälerna på vagnbjörnen är inte spårvägsräl utan gaturäl för järnväg. Nu är ju historien med med loket gammal (1911) så jag vet inte hur hjulprofilerna såg ut då, men numera är det i alla fall inte flänsens höjd som är problemet med järnvägshjul på spårvägsräler, utan dess tjocklek. Genom att lägga på bandjärn undvek man kanske att få ned den tjockaste delen av flänsen i rillan. Loktransporten kostade förresten 20 kronor har jag funnit i spårvägens godstransportjournaler:

[img]http://harald.nordius.se/bilder/GSJloktrpt.jpg[/img]

Spårvägsräl har smalare rilla än rälen på vagnbjörnen:

[img]http://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/IMG_1735.jpg[/img]

Om man transporterade ånglok på spårvågsspåren undrar jag hur man klarade de skarpa kurvorna i gathörnen.
Från Karlsroplatsen kom första skarpa kurvan runt Linneplatsen, sedan hade vi Järntorget mot Parkgatan och så vidare mot Packhusplatsen, minst 6 st skarpa kurvor, korta 2 axliga ånglok gick nog bra men tenderloken transpoterade man nog inte på detta sätt.

tror morrgan


Hela tråden: