Spångenäs på linjen Växjö - Västervik (Bana)

av Kjell Aghult, Tuesday, December 20, 2011, 17:22 (4510 dagar sedan) @ Ola Almquist

Yp 727 slopades i oktober 1956. Före denna användes X1p 433 och före denna XF1p 715.

Enligt nedläggningsutredningen ersattes motorvagnen med rälsbuss 1953. Rälsbussarna fick framföras med 75 km/h, trots bara 17,2 kg/m räler. Troligen var de från banans öppnande, men något rälsbyte tycks inte ha varit akut efter 50 år.

Banan var fram till slutet öppen även för godstrafik. Volymerna torde dock ha varit små. Motorvagnarna fick ta med ev. godsvagnar. Sedan rälsbussarna insatts, fick ev. vagnar utväxlas med loket från något av lokalgodstågen i Spångenäs. Det fick då för dagen försenas.

Remissrundan om nedläggningen klarades av på ca tre månader, utan långbänkar. Bara två kommuner berördes också, Vimmerby och Frödinge. Den lilla ersättningstrafiken torde Trafik AB Västervik-Vimmerby lätt ha organiserat.


Hela tråden: