Fordon och sanering (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, January 22, 2008, 08:38 (5938 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Precis det har jag framfört tidigare på detta forum. En förening/ ägare skulle då erbjudas en summa pengar till ett visst fordon; pengar som inte skulle kunna användas till nåt annat. Och om fordonet bytte ägare skulle bidraget kunna "följa med" till den nye ägaren. På så sätt skulle man om inte komma förbi så i varje fall sätta press på sådana som av känslomässiga -icke minst föreningshistoriska- skäl behåller vissa "renoveringsobjekt" som de ej gjort nåt åt i decennier trots att andra erbjuder sig att förvärva fordon som dom bedömer de har intresse och resurser att renovera. Nu. Givetvis måste man ta juridiska (och andra..) hänsyn, men jag tror nog det skulle bli svårt för nån att neka om en "bidragsutdelande" instans påpekar detta.

Nu är ju detta inte lite av en "profetens skägg"-diskussion då inga dylika medel står att finna (eller ens finns i sikte?), men det vore nog ett ganska vettigt upplägg av flera skäl. "Fordonsspecifika" bidrag skulle ju inte på samma sätt som mer allmäna d:o framkalla diskussioner av typen "..men våran bana måste väl vara viktigare än XYJmf´s godsmagasin...". Om bidraget dessutom kopplas till nationella bevandeplaner -som alla mer eller mindre varit med att ta fram- kan man inte på samma sätt påstå att pengar "tas" ifrån nåt annat. Eller nåt sånt....

/ L G


Hela tråden: