YP... (Fotografier/bildfrågor)

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 12:58 (5750 dagar sedan) @ Kurt Möller

I "Roslagsexpressen" skrevs det några artiklar kring detta på 90-talet. Vill minnas att Anders Jansson då kom med en fullständig lista över vilka "YBo-fordon" som togs till fd SRJ. Och när. Bl a fanns det en kortare tid ett par UFo1p-godssläp i Roslagen som dock aldrig (?) kom till användning och skrotades (därför?) rätt snart. Allt detta precis som Kurt skriver beroende på ett stort och snabbt överskott på dylika fordon i andra delar av landet. SJ hade i o f s planer på att föra över YBo5p till fd FJ och ULB (och Öland?) trots att dessa (också) var "dödsmärkta" men därav blev det bara av med "Lelångenbanan" under dess sista år 1963-64. Hade Gotlandsbanorna funnits kvar åtminstone ett par år till hade de säkert också funnits med i planerna. Men Roslagsbanorna passade då "som hand i handsken" (eller nåt sånt) i o m att de dels hade ganska omfattande trafik och i SJ´s ögon udda fordon, såväl el- som diesel. Så genom att föra över dylika till fd SRJ/ DHJ kunde SJ liksom lösa "två problem i en smäll"; övertaliga "YP" och moderna men alltså udda fd SRJ-fordon. Att man sen planerade lägga ned mycket trafik även i Roslagen spelade då i sammanhanget ingen roll.

/ L G


Hela tråden: