Sjælland 1974 del 1 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Wednesday, December 26, 2018, 16:00 (1920 dagar sedan)

Sommarresan 1974 omfattade en tur till Danmark. Vi hade förstått att de äldre, HC-liknande, rälsbussarna från Scandia som bäst höll på att ersättas av begagnade svenska rälsbussar och s k lynetter. Det kunde fortfarande finnas någon möjlighet att se, och i bästa fall åka med, Scandia-bussar. Vi visste också att äldre svenska rälsbussar av Hilding Carlssons ståltyp användes på några banor. I efterhand har det framgått att 1973 kanske var det enskilda år då flest rälsbussar i SJ:s Y6-generation såldes till Danmark. Merparten av dessa hamnade inte på Sjælland dit vår resa gick men ett antal kom ändå i vår väg.

[image]
Vi anlände 9 augusti på kvällen till Helsingborg och tog en tidig färja över till Helsingør. Tidtabellerna för Danmark ritades med grönt för att markera skillnaden. Förkortningarna var inte kända, några skrev jag in efteråt men minns inte längre vad jag hade för källa.

[image]
Vi skulle ta tåget i gatan utanför DSB:s stationsbyggnad. HHGB Ym 51 och Ys 91 i tåg 1 till Gilleleje

[image]
Gilleleje, till vänster HHGB Ym 51 och Ys 91 i tåg 1, till höger GDS Ys 48 och Ym 10 i tåg 212 mot Hillerød.

[image]
En äldre tankvagn i Gilleleje, DSB 20-86-0700180-6[P]

[image]
En schematisk karta ur tidtabellsboken

[image]
Till min förvåning visade sig alla banorna finnas kvar när jag satte ihop en mer orienterade karta av öppna data.

[image]
Med GDS 212 mot Hillerød, uppehåll i Græsted

[image]
Ys 43 och Ym 9 från Tisvildeleje inkopplas främst i tåget

[image]
Tidtabellen...

[image]
Framme i Hillerød. Vi har en dryg timme på oss innan vi ska ta samma fordon men mot Tisvildeleje

[image]
På andra sidan av stationshuset står HFHJ M11 med 8 axlar i vad som torde vara tåg mot Hundested

Fortsättning i nästa del


Hela tråden: