TACK! (Forumet)

av Henry Wedberg, Friday, February 17, 2012, 09:37 (4446 dagar sedan)

Återigen: Ett stort TACK till alla som bidrar med fantastiska bilder på detta forum. Ingen nämnd, ingen glömd. Kollar dagligen, och blir aldrig besviken!
Det är nästan så att jag får lust att gräva i mina negativalbum från 70-talet. Karlstad, Kil, Torsby och Bollnäs.

TACK!

av Stellan Clausen, Friday, February 17, 2012, 09:40 (4446 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Återigen: Ett stort TACK till alla som bidrar med fantastiska bilder på detta forum. Ingen nämnd, ingen glömd. Kollar dagligen, och blir aldrig besviken!
Det är nästan så att jag får lust att gräva i mina negativalbum från 70-talet. Karlstad, Kil, Torsby och Bollnäs.

Du får gärna börja gräva i dina negativalbum från 70-talet, vi är många som vill se dom !!! ;-)

TACK!

av Tomas Jansson, Friday, February 17, 2012, 10:45 (4446 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Jag har också tänkt tacka för alla bilder, det är oerhört fina bilder man får se.

Värmland på 70-talet, vilken höjdare! Gräv mycket gärna!

Tomas j

TACK!

av Henry Wedberg, Friday, February 17, 2012, 11:11 (4446 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Om mina bilder är så sentationella kan väl ifrågasättas. Måste dock införskaffa en negativscanner först. Någon som har ett bra tips?

TACK! - Skanner

av HJP, Friday, February 17, 2012, 11:25 (4446 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Om mina bilder är så sentationella kan väl ifrågasättas. Måste dock införskaffa en negativscanner först. Någon som har ett bra tips?

****
Gamla järnvägsbilder behöver inte vara sensationella. Vanliga bilder är vanligtvis mycket kul att få se.

Vad gäller dia/neg-skanner, så har jag en EPSON PERFECTION V300. Den är enkel att använda, och kostar inte mer än cirka 1200 kr. Jag ångrar dock att jag inte köpte en i 3000-kronorsklassen. Kanske en EPSON Perfection V600, som kostar cirka 2700 kr. Vald till bästa flatbäddsskanner, enligt TIPA 2010 (vad är TIPA?).

HJP

TACK!

av HJP, Friday, February 17, 2012, 11:15 (4446 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Återigen: Ett stort TACK till alla som bidrar med fantastiska bilder på detta forum. Ingen nämnd, ingen glömd. Kollar dagligen, och blir aldrig besviken!
Det är nästan så att jag får lust att gräva i mina negativalbum från 70-talet. Karlstad, Kil, Torsby och Bollnäs.

****
Gräv där du står! eller sitter ;-)
1970-talet är en mycket intressant period av svensk järnväg.
Vi är många som kommer att uppskatta dina bilder.

HJP

TACK!

av Henry Wedberg, Friday, February 17, 2012, 12:01 (4446 dagar sedan) @ HJP

Jag ska försöka göra mitt bästa... Och tack för tipset, HJP!
Jag kommer säkerligen att behöva hjälp att lägga in bilder, har ju läst om Oldsmobiles vedermödor, men den sorgen, den dagen...

TACK! - Tinypick

av HJP, Friday, February 17, 2012, 12:12 (4446 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Jag ska försöka göra mitt bästa... Och tack för tipset, HJP!
Jag kommer säkerligen att behöva hjälp att lägga in bilder, har ju läst om Oldsmobiles vedermödor, men den sorgen, den dagen...

****
Själv använder jag Tinypic, sedan många år. Det är mycket enkelt att använda, och jag har aldrig haft problem med det.
Gratis, men man får stå ut med reklamen http://tinypic.com/index.php

HJP

TACK! - Tinypick

av jan claesson, Friday, February 17, 2012, 13:00 (4446 dagar sedan) @ HJP

En liten brasklapp kan vara värt att påminna om. Tinypick har jag använt i ett flertal år på div forum, har funkat bra fram till ganska nyligen då man sålt företaget till en annan stor aktör. Det har inneburit att bilder plötsligt försvinner utan förvarning och tom stundals helt ersatta med främmande bilder för att lite senare förvinna helt. Konstigt nog ligger en del bilder kvar i åratal, men trist att en del tas bort utan något speciell ordning. Random? Bytte själv till en annan aktör, Dropbox, en betaltjänst. Men man får med ett mycket stort utrymme utan kostnad. När utrymmet till slut är fullt kostar det ca 900 spänn om året. Jag är uppe i ca 200 bilder nu, ingen räkning än. En fördel är att du själv bestämmer om du vill ta bort en ev bild. Alla bilderna som laddas upp ligger i egna hårddisken tills den dag du själv tar bort filerna. Lite krångligare hantering, men sitter efter lite övning.

Janne C

TACK! - Hmmm

av HJP, Friday, February 17, 2012, 13:27 (4446 dagar sedan) @ jan claesson

En liten brasklapp kan vara värt att påminna om. Tinypick har jag använt i ett flertal år på div forum, har funkat bra fram till ganska nyligen då man sålt företaget till en annan stor aktör. Det har inneburit att bilder plötsligt försvinner utan förvarning och tom stundals helt ersatta med främmande bilder för att lite senare förvinna helt. Konstigt nog ligger en del bilder kvar i åratal, men trist att en del tas bort utan något speciell ordning.

Janne C

****
Ooops! Det där kände jag inte till :-(
Kanske dags att byta.
Jag har ju redan One.com Webhotel http://www.one.com/sv/?gclid=COHUq9aApa4CFSx-mAodRh7-Sg men har känt mig osäker på om jag ska ha det kvar. Där kan man annars få sin egen domän i sin e-postadress, och göra en hemsida.
Hmmm, nu fick jag något att tänka på :-|

HJP

TACK! - Hmmm

av Stefan Nilsson, Friday, February 17, 2012, 15:33 (4446 dagar sedan) @ HJP

Ja, och på One finns ju även (som på flera andra webbhotell) möjlighet att skapa bildalbum på webben, som man kan länka till. Mer pyssel visserligen än Photobucket, Tinypic eller Picasa men å andra sidan får man ha det ifred som man vill. Och årskostnaden är inte hiskelig heller, ca 275 kr med en .se-domän. 3 Gb räcker ett tag.

TACK! - Tinypick

av BM, Friday, February 17, 2012, 18:13 (4446 dagar sedan) @ jan claesson

På Tinypick stod det "Join"

Men det man skulle "joina" var "Photobucket"

Så du har rätt

TACK!

av Stefan Nilsson, Friday, February 17, 2012, 12:55 (4446 dagar sedan) @ Henry Wedberg

Återigen: Ett stort TACK till alla som bidrar med fantastiska bilder på detta forum. Ingen nämnd, ingen glömd. Kollar dagligen, och blir aldrig besviken!
Det är nästan så att jag får lust att gräva i mina negativalbum från 70-talet. Karlstad, Kil, Torsby och Bollnäs.

Instämmer i tacket!

Och vill gärna se dina bilder från dessa områden och denna tidsperiod!